Załącznik nr 1 do Statutu ZSM w Gdańsku – Wrzeszczu
Regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów oraz sprawdzianów osiągnięć edukacyjnych uczniów
Wstęp
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- ZSM, oznacza to Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu,
- SM I st., oznacza to Szkołę Muzyczną I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu,
- SM II st., oznacza to Szkołę Muzyczną II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu,
- Radzie, oznacza to Radę pedagogiczną SM I st. lub SM II st.,
- rodzicach, oznacza to również prawnych opiekunów dziecka,
- wewnątrzszkolnym systemie oceniania, oznacza to obowiązujący w ZSM system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, którego główne zasady określa Minister Kultury,
- rozporządzeniu, oznacza to rozporządzenie MKiDN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o aktualnym poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
- pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,
- motywowanie uczniów do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz uzdolnieniach uczniów,
- umożliwienie nauczycielomdoskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- zapoznawanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi w ZSM,
- bieżącą ocenę pracy ucznia według skali ocenwymienionej w §3 pkt.13,
- przeprowadzanie przesłuchań i sprawdzianów,
- przeprowadzanie egzaminów promocyjnych z przedmiotu głównego,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- przeprowadzanie egzaminów dyplomowych w SM II st.
- ustalanie rocznych i końcowychocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, według skali ocen wymienionej w §3 pkt.13,
- (uchylony)
- bieżące informowanie uczniów i ich rodziców o postępach i trudnościach ucznia w nauce,
- ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego,
- okresową analizę wyników nauczania,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- W ZSM nie ustala się ocen zachowania uczniów, a zachowanie ucznia nie ma wpływu na ocenę poziomu jego wiedzy i umiejętności z dane go przedmiotu.
- (uchylony)
- (uchylony)
- Informacja o planowanym terminie przesłuchania lub egzaminu powinna być podana do wiadomości uczniów z wyprzedzeniem nie mniejszym niż 10 dni.
§1
Wymagania edukacyjne
- ZSM obowiązują wymagania edukacyjne odpowiednie dla danego stopnia kształcenia, przedmiotu i klasy, ustalone przez szkołę z uwzględnieniem podstawy programowej kształcenia w zawodach muzycznych ogłoszonych w rozporządzeniu przez Ministra Kultury.
- Nauczyciele ZSM na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców uczniów niepełnoletnich o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem ocen ustalonych w trybie egzaminu promocyjnego.
- W ZSM stosuje się następujące sposoby informowania uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, o organizacji i przebiegu nauki oraz o wynikach nauczania:
- dziennik elektroniczny,
- walne zebranie rodziców (w SM I st.),
- wywiadówka na zakończenie pierwszego okresu,
- dzienniczek uczniowski (w SM I st.),
- możliwość przebywania rodziców ucznia na lekcjach przedmiotu głównego za zgodą nauczyciela (w SM I st.),
- udział rodziców w roli słuchaczyw koncertach,
- bieżące kontakty rodziców z nauczycielami, kierownikami sekcji przedmiotowychi dyrekcją szkoły.
- (uchylony)
§2
Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności
- W ZSM stosowane są następujące formy sprawdzania umiejętności i wiedzy:
- w zakresie przedmiotu głównego:
- przesłuchania śródroczne,
- egzaminy promocyjne, koncerty i recitale uczniowskie,
- eliminacje do konkursów pozaszkolnych,
- konkursy klasowe i szkolne,
- egzamin dyplomowy w SM II st.(część praktyczna).
- w zakresie fortepianu dodatkowego i obowiązkowego:
- przesłuchania śródroczne i roczne (w SM II st.),
- przesłuchania końcowe na zakończenie nauki tego przedmiotu w SM I st. i SM II st.
- w zakresie przedmiotów teoretycznych:
- odpowiedzi ustne,
- sprawdziany pisemne,
- sprawdziany słuchowe,
- egzamin dyplomowy w SM II st.(część teoretyczna).
- w zakresie pozostałych przedmiotów: poprzez obserwację aktywności i postępów uczniów.
- W ZSM, za zgodą Rady, mogą być stosowane inne, niż wymienione w ust.1, formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
§3
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów
- W ZSM stosuje się oceny:
- bieżące ustalane przez nauczycieli i odnotowywane przez nich w dziennikach lekcyjnych - określające poziom umiejętności wykonawczych i wiedzy ucznia z zakresu wycinka programu nauczania danego przedmiotu,
- klasyfikacyjne śródroczne, roczne i końcowe – ustalane odpowiednio przez nauczycieli lub komisje egzaminacyjne i zatwierdzane przez Radę, określające poziom wiedzy i umiejętności ucznia z danego przedmiotu na zakończenie każdego z okresów,
- (uchylony)
- dyplomowe - ustalane przez państwową komisję egzaminacyjną w drodze egzaminu dyplomowego, o którym mowa w §15 ust.1.
- Każdy nauczyciel na bieżąco ocenia pracę ucznia nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu, uwidaczniając to w dzienniku.
- Przy zapisywaniu ocen bieżących w dzienniku lekcyjnym, dopuszcza się stosowanie plusów i minusów oraz punktacji wymienionej w ust.14.
- Ocena osiągnięć edukacyjnych ucznia jest wyrażona stopniem, o którym mowa w ust.13 i jest dokonywana w warunkach zapewniających jej obiektywność.
- Przy ustalaniu ocen ze sprawdzianów i egzaminów pomocniczo stosuje się system punktowy, o którym mowa w ust.14.
- Oceny z egzaminów promocyjnych są zapisywane w protokole egzaminacyjnym w brzmieniu wymienionym w ust.13 wraz z uzyskaną punktacją, o której mowa w ust.14.
- (uchylony).
- Przy ocenianiu bieżącym uwzględnia się wszystkie formy aktywności ucznia mające bezpośredni wpływ na realizację programu nauczania.
- Przy ustalaniu ocen z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciel prowadzący dany przedmiot informuje każdego ucznia, a w przypadku ucznia niepełnoletniego także jego rodziców (opiekunów prawnych), o przewidywanej dla niego ocenie klasyfikacyjnejrocznej lub końcowejprzynajmniej dwa tygodnieprzed zebraniem Rady klasyfikacyjnej lub terminem egzaminu promocyjnego.Informacja o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej może być przekazana ustnie w trakcie bezpośredniego spotkania, telefonicznie albo pisemnie za pomocą poczty elektronicznej lub tradycyjnej. Fakt przekazania informacji nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
- Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest MKi DN lub Centrum Edukacji Artystycznej, otrzymują odpowiednio z danych zajęć artystycznych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną. W przypadku zajęć edukacyjnych artystycznych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego, laureat jest jednocześnie zwolniony z tego egzaminu.
- W ZSM obowiązuje zasada jawności ocen dla ucznia oraz jego rodziców.
- Oceny klasyfikacyjne ustala się według następującej skali:
Ocena celująca (6)
Wystawiana za całkowite (100%) spełnienie wymagań edukacyjnych, zawartych w programie nauczania dla danej klasy. Uczeń potrafi samodzielnie z dużą sprawnością, precyzją i kreatywnością wykonywać zadania muzyczne określone w materiale nauczania dla danej klasy. Wykazuje stały, zrównoważony rozwój umiejętności muzycznych.
Ocena bardzo dobra (5)
Wystawiana za spełnienie w stopniu bardzo wysokim wymagań edukacyjnych, zawartych w programie nauczania dla danej klasy. Uczeń potrafi samodzielnie, poprawnie i sprawnie wykonywać zadania muzyczne określone w materiale nauczania dla danej klasy. Wykazuje równomierny rozwój umiejętności muzycznych.
Ocena dobra (4)
Wystawiana za częściowe spełnienie wymagań edukacyjnych, zawartych w programie nauczania dla danej klasy, które nie spowoduje problemów w dalszym kształceniu. Uczeń potrafi samodzielnie zrealizować zadania muzyczne o średnim stopniu trudności określone w materiale nauczania dla danej klasy. Wykazuje rozwój umiejętności muzycznych.
Ocena dostateczna (3)
Wystawiana za spełnienie jedynie podstawowych wymagań edukacyjnych zawartych w programie nauczania dla danej klasy, co może oznaczać powstanie trudności w toku dalszego kształcenia. Uczeń potrafi samodzielnie ale z pewnymi niedociągnięciami, wykonać określone w programie nauczania łatwe zadania muzyczne. Trudniejsze zadania wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocena dopuszczająca (2)
Wystawiana za minimalne spełnienie przez ucznia podstawowych wymagań edukacyjnych zawartych w programie nauczania dla danej klasy. W przypadku przedmiotu głównego i kształcenia słuchu oznacza ocenę niepromującą.
Ocena niedostateczna (1)
Wystawiana za wyraźnie nie spełnienie przez ucznia podstawowych wymagań edukacyjnych zawartych w podstawie programowej dla danej klasy. Jest to ocena niepromująca.
- W ustalaniu oceny możliwe jest stosowanie następującej skali punktowej:
- 25 punktów - stopień celujący,
- 21 - 24 punkty - stopień bardzo dobry,
- 16 - 20 punktów - stopień dobry,
- 13 - 15 - stopień dostateczny,
- 11 - 12 - stopień dopuszczający,
- do 10 punktów - stopień niedostateczny.
- Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący dane zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem ocen ustalanych przez komisje egzaminacyjne.
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena w klasyfikacji rocznej lub końcowej, a w przypadku przedmiotu głównego, kształcenia słuchu– ocena niedostateczna albo dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
- Ocena klasyfikacyjna roczna lub końcowa ustalona przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ma obowiązek uzasadnić wystawioną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone pisemne prace kontrolne ucznia są udostępniane do wgląduuczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
- Nauczyciel przechowuje sprawdzone przez siebie pisemne prace kontrolne uczniów do końca danego roku szkolnego (31 sierpnia).
- (uchylony).
- (uchylony).
§3a
Poprawianie przewidywanych ocen klasyfikacyjnych
- Uczeń ma prawo do poprawy przewidywanej oceny klasyfikacyjnej rocznej i końcowej z zajęć edukacyjnych z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego.
- Uczeń zgłasza nauczycielowi przedmiotu chęć poprawy oceny klasyfikacyjnej niezwłocznie po otrzymaniu informacji o przewidywanej ocenie.
- Nauczyciel przedmiotu decyduje o dopuszczeniu do poprawy oceny po usprawiedliwieniu przez ucznia wszystkich nieobecności na zajęciach edukacyjnych, z których uczeń chce poprawić ocenę.
- Nauczyciel przedmiotu wyznacza termin sprawdzianu nie później niż tydzień przed posiedzeniem Rady klasyfikacyjnej i przeprowadza go w jednej z form określonych w §2 Regulaminu.
- W przypadku choroby nauczyciela sprawdzian przeprowadza wyznaczony przez dyrektora ZSM nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Ocena uzyskana przez ucznia ze sprawdzianu jest ostateczną oceną klasyfikacyjną.
§4
Zwolnienia z zajęć edukacyjnych
- Dyrektor ZSM zwalnia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanych przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- (uchylony).
- (uchylony).
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- (uchylony).
- (uchylony).
§4a
Warunki i tryb realizacji zajęć edukacyjnych danej klasy w ciągu 2 lat
- Rada Pedagogiczna, biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia ucznia, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, może wyrazić zgodę na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych dla danej klasy w szkolnym planie nauczania, w ciągu dwóch kolejnych lat w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.
- Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się nie później niż do dnia 15 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy wniosek.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły artystycznej może przyjąć wniosek w terminie późniejszym.
- Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż do dnia 15 października danego roku szkolnego.
- Dyrektor szkoły artystycznej niezwłocznie informuje rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
- W przypadku wyrażenia zgody na realizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat, uczeń nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji tych zajęć.
§5
Przesłuchania końcowe
- W SM I st. i w SM II st. przeprowadza się przesłuchanie końcowe z przedmiotu fortepian dodatkowy/obowiązkowy na zakończenie nauki tego przedmiotu.
- Przesłuchanie końcowe z fortepianu dodatkowego/obowiązkowego przeprowadza komisja w składzie: kierownik sekcji fortepianu SM I st. lub SM II st. oraz wszyscy nauczyciele SM I st. lub SM II st. prowadzący zajęcia fortepianu dodatkowego/obowiązkowegow klasach programowo najwyższych w SM I st. oraz w klasie V (wydz. instrumentalny) i klasie dyplomowej (wydz. wokalny) w SM II st.
- Treść przesłuchania końcowego z fortepianu dodatkowego/obowiązkowego odpowiada treści podstawy programowej właściwej dla przedmiotu na zakończenie cyklu jego nauki. Szczegółowy zakres treści przesłuchania ustala nauczyciel danego przedmiotu.
- Ocena ustalona w wyniku przesłuchania końcowego z fortepianu dodatkowego/obowiązkowego staje się oceną klasyfikacyjną.
- Uczeń, który z przesłuchania końcowego z fortepianu dodatkowego/obowiązkowego otrzymał ocenę niepromującą może ją poprawić w terminie uzgodnionym z nauczycielem danego przedmiotu lub z kierownikiem sekcji.
- . Informację o treści i wyniku przesłuchania nauczyciel umieszcza w dzienniku lekcyjnym.
§6
Egzamin promocyjny i egzamin końcowy
- Z przedmiotów muzycznych:
- instrument główny,
- śpiew solowy
– roczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego, z zastrzeżeniem § 3 ust. 11.W SM I st. ocena końcowa z instrumentu głównego ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu końcowego.
- Przepisu ust.1 nie stosuje się do uczniów klasy pierwszej w SM I st. oraz klas programowo najwyższych w SM II st. W tych przypadkach ocenę ustala nauczyciel przedmiotu głównego.
- W celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego i końcowego dyrektor ZSM powołuje komisję w składzie:
- dyrektor ZSM lub wicedyrektor ZSM albo kierownik sekcji przedmiotowej - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący ucznia,
nauczyciel lub nauczyciele tego samego albo pokrewnego przedmiotu wyznaczeni przez dyrektora ZSM.
- Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor ZSM w porozumieniu z kierownikami właściwych sekcji przedmiotowych, a w przypadku śpiewu solowego - bezpośrednio z członkami komisji egzaminacyjnej.
- Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego ustala się w stopniach według skali, o której mowa w § 3 ust.13, na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu według następującej skali:
- stopień celujący – 25 punktów;
- stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
- stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
- stopień dostateczny – od 13 do 15 punktów;
- stopień dopuszczający – 11 i 12 punktów;
- stopień niedostateczny – od 0 do 10 punktów.
- Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne. Każda z osób wchodzących w skład komisji ocenia ucznia, przyznając punkty według skali, o której mowa w ust. 5. Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia z egzaminu ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że ułamkowe części punktów wynoszące mniej niż 0,5 punktu pomija się, a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu i więcej podwyższa się do pełnych punktów.
- Komisja ustala ocenę egzaminacyjną z przedmiotu głównego po wysłuchaniu całego programu stanowiącego treść egzaminu.Ustala sięnastępujące szczegółowe kryteria oceny, które bierze pod uwagękomisjaegzaminacyjna i nauczyciel ustalający ocenęucznia:
- muzykalnośći walory artystyczne interpretacji utworu,
- sprawnośćtechniczna,
- zgodnośćz tekstem nutowym,
- poprawność i swoboda aparatu gry,
- estetyka dźwięku, intonacja,
- dyscyplina rytmiczna i agogiczna,
- pamięći odpornośćpsychiczna na estradzie,
- wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych.
7a. W przypadku wystawienia przez Komisję oceny niepromującej protokół egzaminu promocyjnego musi zawierać uwagi merytoryczne, dotyczące wykonanego programu egzaminacyjnego oraz indywidualną punktację każdego z członków Komisji.
- (uchylony)
- Z przeprowadzanego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zgodny ze wzorem zawartym w stosownym rozporządzeniu.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Rada pedagogiczna może w uzasadnionych przypadkach zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego i końcowego z przedmiotu głównego. W takim przypadku ocenę z tego przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący.
- Uczeń, który w wyniku egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego otrzymał ocenę niższą od stopnia dostatecznego podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że Rada wyrazi zgodę na powtarzanie klasy, z zastrzeżeniem §14.
- Uczniowi, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego lub końcowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora ZSM, do końca danego roku szkolnego.
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego w wyznaczonym terminie i do czasu najbliższego zebrania rady pedagogicznej klasyfikacyjnej nie złożył w tej sprawie usprawiedliwienia, nie uzyskuje promocji do klasy wyższej i podlega skreśleniu z listy uczniów.
§7
Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na obowiązkowych zajęciach szkolnych zdaje egzaminy klasyfikacyjne ze wszystkich przedmiotów, z których nie był klasyfikowany.
- Na pisemny wniosek nieklasyfikowanego ucznia z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na obowiązkowych zajęciach szkolnych lub na wniosek jego rodziców, Rada może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Wniosek, o których mowa w ust. 2 uczeń lub jego rodzice składają w terminie poprzedzającym zebranie Rady pedagogicznej poświęcone klasyfikacji uczniów. Wnioski złożone w późniejszym terminie nie są rozpatrywane przez Radę.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor ZSM, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Uczeń, który z ważnych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o tym szkoły. W takim przypadku kolejny termin egzaminu kwalifikacyjnego wyznacza dyrektor ZSM w porozumieniu z uczniem lub jego rodzicami.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły artystycznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora ZSM w składzie:
- dyrektor ZSM lub wicedyrektor ZSM albo kierownik sekcji przedmiotowej - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zgodny ze wzorem zawartym w stosownym rozporządzeniu. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- (uchylony)
§8
Egzamin poprawkowy
- Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w klasyfikacji rocznej otrzymał negatywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w §12 ust. 2, z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu głównego, z którego ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
- Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły artystycznej.
- Decyzję o dopuszczeniu ucznia do egzaminu poprawkowego podejmuje Rada pedagogiczna.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor ZSM do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- dyrektor ZSM lub wicedyrektor ZSM albo kierownik sekcji - jako przewodniczący,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
- lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole artystycznej następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zgodny ze wzorem zawartym w stosownym rozporządzeniu. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczynusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym termin, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora ZSM nie później niż do końca września.
- Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem §9 ust.9.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
§9
Tryb odwoławczy
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora ZSM, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor ZSM powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, odpowiednio w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanejoraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- skład komisji, o której mowa w ust. 2, wchodzą:
- dyrektor ZSM albo inny nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust.4, pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innym, szczególne uzasadnionym przypadku. W takiej sytuacji dyrektor ZSM powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej,o której mowa w §12 ust. 2. i która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem §8 ust. 1.
- Z prac komisji sporządza się protokół zgodny ze wzorem zawartym w stosownym rozporządzeniu. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora ZSM.w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Przepisy ust. 1 - 8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, jest ostateczna.
§10
(uchylony)
§11
Klasyfikacja uczniów
- Uczeń szkoły podlega klasyfikacji:
- śródrocznej polegającej na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych oraz ustaleniu odpowiednio śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
- )rocznej polegającej na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, w danym roku szkolnym oraz ustaleniu odpowiednio rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
- końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych.
Klasyfikację końcową przeprowadza się w klasie programowo najwyższej.
1a. (uchylony)
1b. Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest MKiDN oraz Centrum Edukacji Artystycznej, po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć artystycznych, otrzymują z tych zajęć celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
- (uchylony)
- Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli uzyskał oceny ze wszystkich zajęć edukacyjnych objętych planem nauczania klasy, do której uczęszczał.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany, który nie uzyskał zgody Rady pedagogicznej na egzamin klasyfikacyjny podlega skreśleniu z listy uczniów.
- przypadku nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§12
Promowanie uczniów
- (uchylony)
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli w klasyfikacji rocznej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny wyższe od stopnia niedostatecznego, z wyjątkiem:
- przedmiotu głównego,
- kształcenia słuchu, z których ocena musi być wyższa od stopnia dopuszczającego.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji, podlega skreśleniu z listy uczniów szkoły, chyba że Rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy, jeżeli spełnia warunek wymieniony w §14 ust. 3.
- Uczeń, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w ust.2 podlega skreśleniu z listy uczniów lub za zgodą rady pedagogicznej powtarza klasę, jeżeli spełnia warunek wymieniony w §14 ust. 3.
- (uchylony)
- (uchylony)
§13
Warunki uzyskania wyróżnienia
- Uczeń, z wyjątkiem ucznia klas 1-3 SM I st. o sześcioletnim cyklu kształcenia, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego.
1a. Uczniowi, który uczęszczał na nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne, do średniej ocen, o której mowa w ust.1, wlicza się także końcoworoczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
- Uczeń wyróżniony w klasyfikacji końcoworocznej otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego. W SM II st., w której jest przeprowadzany egzamin dyplomowy, do średniej ocen wlicza się także oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego w części teoretycznej i w części praktycznej.
§14
Powtarzanie klasy
- Decyzję w sprawie powtarzania klasy przez ucznia ZSM,na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia,podejmuje odpowiednio Rada pedagogiczna SM I st. lub SM II st.Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż na 7 dni przed dniem zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż w dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych a dyrektor szkoły niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na powtarzanie przez ucznia klasy albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
- W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz. Dotyczy to również uczniów przeniesionych z innych szkół z zachowaniem ciągłości nauki.
§15
Powtarzanie klasy
- Uczeń klasy pierwszejzostanie skreślony, jeżeli nie podejmie nauki w pierwszych dwóch tygodniach roku szkolnego.
- Uczeń zostaje skreślony z listy, jeżeli nie spełnia warunków promocji i nie może powtarzać klasy.
- Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów, jeżeli przez dwa tygodnie (4 kolejne lekcje z przedmiotu głównego) nie uczęszcza na zajęcia edukacyjne, a jego rodzice lub w przypadku ucznia pełnoletniego, on sam, nie przedstawił pisemnego usprawiedliwienia przyczyny nieobecności w terminie wyznaczonym przez szkołę w pisemnym wezwaniu.
- Uczeń zostaje skreślony z listy, jeżeli naruszył postanowienia zawarte w statucie ZSM i mimo ostrzeżeń (ustnych i pisemnych) jego postępowanie nie ulega poprawie.
§16
Egzamin dyplomowy w SM II st.
- Egzamin dyplomowy jest formą komisyjnej oceny poziomu przygotowania zawodowego uczniów klas programowo najwyższych w SM II st.. Egzamin dyplomowy składa się z części praktycznej i części teoretycznej.
- W ZSM przeprowadzane są egzaminy dyplomowe w trybie eksternistycznym na zasadach kreślonych przez Ministra Kultury.
- Do egzaminu dyplomowego może przystąpić uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń, który nie spełnił warunku, o którym mowa w ust. 3, podlega skreśleniu z listy uczniów szkoły, chyba że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy, jeżeli spełnia warunek wymieniony w §14 ust.3.
- Do egzaminu dyplomowego w trybie eksternistycznym może zostać dopuszczona każda osoba, która spełniła warunki określone przez Ministra Kultury w rozporządzeniu.
- Decyzję o dopuszczeniu ucznia SM II st. do egzaminu dyplomowego w danym roku szkolnym podejmuje rada pedagogiczna SM II st.
- Lista osób dopuszczonych do egzaminu dyplomowego, opatrzona podpisem dyrektora ZSM, zostaje podana do wiadomości społeczności szkolnej niezwłocznie po jej uchwaleniu przez Radę pedagogiczną.
- Egzamin dyplomowy przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna, powołana przez dyrektora CEAna wniosek dyrektora szkoły. Dyrektor CEA wyznacza przewodniczącego komisji spośród nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole.
- W skład komisji dyplomowej wchodzą:
- przewodniczący komisji,
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły j, jeżeli nie jest przewodniczącym komisji,
- nauczyciele prowadzący z uczniami zajęcia edukacyjne objęte egzaminem dyplomowym,
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Jeżeli przewodniczący komisji dyplomowej, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie może wykonywać zadań, dyrektor CEA powołuje w skład komisji innego nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w szkole jako przewodniczącego komisji.
- Poszczególne części egzaminu dyplomowego przeprowadzają zespoły egzaminacyjne powołane przez przewodniczącego komisji dyplomowej spośród osób wchodzących w skład komisji.
11a. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.
11b. Przewodniczący komisji dyplomowej powołuje zespoły egzaminacyjne oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów nie później niż na 14 dni przed terminem egzaminu dyplomowego.
- Przewodniczący komisji dyplomowej wyznacza nauczyciela zajęć edukacyjnych objętych egzaminem dyplomowym, wchodzącego w skład danego zespołu egzaminacyjnego, lub zespół egzaminacyjny do przygotowania zadań egzaminacyjnych dla części teoretycznej egzaminu dyplomowego. Zadania egzaminacyjne przygotowuje się z uwzględnieniem podstawy programowej w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciel lub zespół egzaminacyjny przygotowują zadania egzaminacyjne i łączą je w zestawy, tak aby zestaw zadań egzaminacyjnych pozwalał na ocenę wiedzy i umiejętności ucznia. W przypadku części teoretycznej egzaminu dyplomowego, jedno z zadań egzaminacyjnych zawiera przykład dźwiękowy.
- Zestawy zadań egzaminacyjnych zatwierdza przewodniczący komisji dyplomowej, opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły artystycznej.
- Zestawy zadań egzaminacyjnych przechowuje się w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem.
- Termin przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu dyplomowego wyznacza dyrektor szkoły artystycznej w terminach niekolidujących ze zdawanymi przez uczniów egzaminami w zakresie egzaminu maturalnego.
- Obserwatorami egzaminu dyplomowego mogą być przedstawiciele ministerstwa kultury i CEA. Osoby te nie uczestniczą w przeprowadzaniu egzaminu ani w ustalaniu jego wyniku.
- Egzamin dyplomowy obejmuje:
- część praktyczną dla specjalności instrumentalistyka oraz wokalistyka polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego w zakresie przedmiotu głównego, którego program umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego; recital wykonuje się z udziałem publiczności; dopuszcza się możliwość podziału recitalu na dwie części wykonywane w różnych terminach,
- część teoretyczną z jednych spośród następujących zajęć:
- kształcenie słuchu,
- harmonia,
- historia muzyki,
- formy muzyczne.
- Egzamin dyplomowy w części teoretycznej jest przeprowadzany w formie ustnej.
Dyrektor szkoły może zdecydować o przeprowadzeniu egzaminu dyplomowego w części teoretycznej z kształcenia słuchu, harmonii i form muzycznych w formie pisemnej.
- .Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych objętych egzaminem dyplomowym, nie później niż na 5 miesięcy przed terminem egzaminu dyplomowego, informują uczniów klas programowo najwyższych o:
- (uchylony);
- zakresie obowiązujących treści nauczania, stanowiących podstawę przygotowywania zadań egzaminacyjnych;
- (uchylony);
20a. Uczeń klasy programowo najwyższej, nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu dyplomowego w części teoretycznej, pisemnie informuje dyrektora o wyborze zajęć zdawanych podczas egzaminu.
- Laureat olimpiady artystycznej oraz laureat konkursu, których organizatorem jest Minister Kultury lub CEA jest zwolniony z części teoretycznej egzaminu dyplomowego w zakresie, który obejmowała olimpiada lub konkurs. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższej pozytywnej oceny z tej części egzaminu.
- Uczniowie niepełnosprawni przystępują do egzaminu dyplomowego w powszechnie obowiązującym terminie. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji egzaminacyjnej zezwala na przeprowadzenie części teoretyczneji praktycznej egzaminu dyplomowego w wydzielonej sali lub w domu ucznia, ustalając warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu odpowiednie do możliwości ucznia.
- Egzamin dyplomowy w części teoretycznej w formie ustnej z harmonii, historii muzyki i form muzycznych trwa nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.
23a. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej w formie ustnej z kształcenia słuchu trwa nie dłużej niż 30 minut, z których 10 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.
23b. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej w formie pisemnej z kształcenia słuchu, harmonii i form muzycznych trwa nie dłużej niż 60 minut.
- Uczeń losuje jeden zestaw zadań egzaminacyjnych. Zamiana wylosowanego zestawu zadań egzaminacyjnych na inny jest niedozwolona.
- Po wylosowaniu zestawu zadań egzaminacyjnych uczeń nie opuszcza sali przed zakończeniem egzaminu.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej. Opuszczenie sali przed zakończeniem egzaminu w innych przypadkach jest równoznaczne z odstąpieniem od egzaminu dyplomowego.
- Ocenę z egzaminu dyplomowego ustala się w stopniach według skali, o której mowa w §3 ust. 13, na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu według następującej skali:
- stopień celujący – 25 punktów;
- stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
- stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
- stopień dostateczny – od 13 do 15 punktów;
- stopień dopuszczający – 11 i 12 punktów;
- stopień niedostateczny – od 0 do 10 punktów.
26a. Ocenę proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne. W przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego z uczniem dane zajęcia edukacyjne, ocenę proponuje i uzasadnia inny nauczyciel wchodzący w skład zespołu egzaminacyjnego, wskazany przez przewodniczącego zespołu.
- Ocenę ustala się jako średnią arytmetyczną ocen proponowanych przez osoby wchodzące w skład zespołu egzaminacyjnego i zaokrągla do pełnych stopni w ten sposób, że ułamkowe części stopni wynoszące mniej niż 0,5 stopnia pomija się, a ułamkowe części stopni wynoszące 0,5 stopnia i więcej podwyższa się do pełnych stopni.
W przypadku części praktycznej egzaminu dyplomowego, każda z osób wchodzących w skład zespołu egzaminacyjnego ocenia ucznia, przyznając punkty według skali, o której mowa w § 16 ust. 26. Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład zespołu egzaminacyjnego i zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że ułamkowe części punktów wynoszące mniej niż 0,5 punktu pomija się, a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu i więcej podwyższa się do pełnych punktów.
27a. Ocena ustalona z części praktycznej oraz części teoretycznej egzaminu dyplomowego przez zespół egzaminacyjny jest ostateczna.
- Uczeń zdał egzamin dyplomowy, jeżeli:
- w części praktycznej z recitalu dyplomowego otrzymał co najmniej ocenę dostateczną,
- w części teoretycznej otrzymał co najmniej ocenę dopuszczającą.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu dyplomowego w całości albo w części teoretycznej lub części praktycznej, może przystąpić do egzaminu poprawkowego odpowiednio z całości lub danej części egzaminu dyplomowego, w terminie ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 30 września danego roku.
29a. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, o którym mowa w ust. 29, lub nie przystąpił do egzaminu dyplomowego lub jego części w dodatkowym terminie, może przystąpić do egzaminu dyplomowego wyłącznie w trybie egzaminu eksternistycznego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu dyplomowego albo przerwał egzamin dyplomowy, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, ustalonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 30 września danego roku.
- W przypadkach, o których mowa w ust.29, komisja egzaminacyjna zalicza uczniowi te części egzaminu dyplomowego, z których poprzednio otrzymał ocenę pozytywną.
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu dyplomowego albo przerwał egzamin dyplomowy w części praktycznej lub części teoretycznej, podlega skreśleniu z listy uczniów. Ponowne przystąpienie do egzaminu dyplomowego może nastąpić w trybie egzaminu eksternistycznego.
- (uchylony)
- (uchylony)
- Przewodniczący państwowej komisji egzaminacyjnej, w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, może zawiesić egzamin dyplomowy, powiadamiając o tym Ministra Kultury.
- Minister Kultury na podstawie ustaleń dokonanych przez komisję powołaną przez niego do zbadania sprawy o której mowa w ust.35, zarządza kontynuację egzaminu dyplomowego albo unieważnia egzamin dyplomowy i zarządza jego ponowne przeprowadzenie. Unieważnienie egzaminu dyplomowego może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich, jak i poszczególnych uczniów.
- Termin ponownego egzaminu dyplomowego ustala dyrektor ZSM w porozumieniu z Ministrem Kultury.
- Kwestie sporne między uczniami a państwową komisją egzaminacyjną, wynikające ze stosowania przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, rozstrzyga Minister Kultury.
- Dla każdego ucznia sporządza się indywidualny protokół z egzaminu dyplomowego zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- - imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji dyplomowej oraz poszczególnych zespołów egzaminacyjnych;
- terminy przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu dyplomowego;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonywany podczas egzaminu;
- z poszczególnych części egzaminu dyplomowegoz punktacją.
Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji dyplomowej. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Dokumentację egzaminu dyplomowego przechowuje się w szkole według zasad określonych odrębnymi przepisami.
§17
Warunki ukończenia szkoły
- Uczeń kończy SM I st., jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa w §12 ust.2.
- Uczeń kończy SM II st. po zdaniu egzaminu dyplomowego, przeprowadzanego według zasad określonych przez Ministra Kultury.
§18
Postanowienia końcowe
- Szkoła prowadzi następującą dokumentację dotyczącą przebiegu nauki ucznia:
- dziennik elektroniczny,
- arkusz ocen,
- protokoły egzaminów,
- protokoły zebrań rady pedagogicznej.
- Dokumentację przebiegu egzaminu dyplomowego przechowuje się w aktach szkoły zgodnie z przepisami archiwizacyjnymi.
- Wzory świadectw szkolnych określają odrębne przepisy.
* * *
Regulamin został uchwalony przez Radę pedagogiczna ZSM w dniu 15.11.2006 oraz nowelizowany 20.04.2007, 29.08.2008, 18.03.2010, 31.08.2010, 25.03.2011, 11.04.2011, 29.09.2015, 31.08.2018, 25.05.2021.
Gdańsk, 11.12.2021
Dyrektor ZSM w Gdańsku-Wrzeszczu